KIS 13. TECHNOLOGIE MORSKIE

Specjalizacja obejmuje takie obszary jak specjalistyczne jednostki pływające, konstrukcje morskie i przybrzeżne, logistykę opartą o transport morski i śródlądowy oraz przemysł pogłębiarski.

Przemysł stoczniowy i technologii morskich w Polsce w ostatnich latach wykazywał się dużą elastyczność produktową wynikającą z umiejętności szybkiego dostosowywania się do zmieniających się realiów rynkowych.

Armatorzy koncentrują swoje zamówienia na jednostki przyjazne dla środowiska, oszczędne, z napędem o możliwie niskiej emisji CO2 i innych szkodliwych substancji,  rośnie także popyt na statki zeroemisyjne.

I. projektoWanie, budowa i konwersja specjalistycznych jednostek pływających oraz ich specjalistycznego wyposażenia

  • Projektowanie jednostek pływających i ich modułów, ich systemów i urządzeń, w tym sprzętowe
    i softwarowe rozwiązania w zakresie modelowania i symulacji zachowania się konstrukcji, systemów
    i kompletnych jednostek pływających.
  • Budowa i konwersja jednostek pływających oraz bloków i sekcji dla nich, w tym o zredukowanym wpływie na środowisko, eksploracyjno-przetwórczych, obsługi off-shore, ekologicznych promów pasażersko-samochodowych, statków i sekcji okrętowych z aluminium, jednostek do żeglugi w warunkach arktycznych, jednostek ratownictwa morskiego i poszukiwawczego, statków badawczych, barek i pchaczy o niskim zanurzeniu, jachtów i łodzi motorowych dźwigów i zbiorników pływających, a także innych specjalistycznych jednostek pływających.
  • Bezzałogowe/autonomiczne jednostki pływające, w tym do monitorowania, inspekcji i obsługi obiektów off-shore, morskich obiektów hydrotechnicznych, statków, infrastruktury portowej, stanu środowiska lub oceny zasobów morza oraz ich eksploatacji.
  • Rozwiązania technologiczne i techniczne redukujące niekorzystny wpływ jednostek pływających na środowisko, w tym napędy elektryczne, hybrydowe, napędy i zaawansowane systemy wytwarzania energii elektrycznej zasilane LNG, NH3, H2 i innymi paliwami alternatywnymi, systemy magazynowania, dystrybucji i tankowania paliw niskoemisyjnych i LNG, a także infrastruktura i rozwiązania w zakresie redukcji emisji zanieczyszczeń do wody i powietrza.
  • Technologie, systemy i urządzenia dla jednostek pływających, w tym w zakresie elektroenergetyki, automatyki i hydrauliki okrętowej, zdalnego monitoringu pracy i eksploatacji statku, efektywności ekonomicznej i energetycznej, eksploatacji zgodnie z normami ochrony środowiska i zdalnej kontroli sterowania w stanach krytycznych, systemów nawigacji i łączności, kontroli i oceny stanu technicznego urządzeń okrętowych, systemów wentylacji i klimatyzacji, urządzeń i systemów napędowych oraz magazynowania i konwersji energii.

II. Projektowanie, budowa i przebudowa konstrukcji morskich i przybrzeżnych

  • Wielofunkcyjne, modułowe platformy badawczo-pomiarowe do badań poligonowych nowatorskich rozwiązań technicznych w eksploatacji zasobów morza w warunkach rzeczywistych oraz symulatory i trenażery obiektów.
  • Bezzałogowe platformy mobilne do diagnostyki i monitorowania stanu konstrukcji morskich oraz urządzenia, techniki i systemy pomiarowe do akwizycji i przetwarzania danych o środowisku morskim.
  • Pływające lub stacjonarne konstrukcje morskich urządzeń do konwersji energii ze źródeł odnawialnych (m.in. farm wiatrowych lub konwerterów energii falowania pływów i prądów wodnych) oraz platform lub rozproszonych systemów poszukiwawczych, wydobywczych i przetwórczych.
  • Komponenty i wyposażenie obiektów off-shore (w tym specjalistyczne żurawie, chwytaki, suwnice, systemy kompensacyjne lub napinające, specjalistyczne systemy wciągarek i systemy hydrauliczne).
  • Konstrukcje morskie do rozwoju akwakultury oraz technologie, urządzenia i metody do hodowli organizmów morskich.
  • Obiekty rekreacyjne, mieszkalne, edukacyjne oraz treningowe na morzu.
  • Urządzenia i jednostki do transportu i przeładunku wielkogabarytowych morskich konstrukcji wsporczych.
  • Technologie i urządzenia o podwyższonej sprawności i efektywności energetycznej stosowane na potrzeby produkcji off-shore i transportu wodnego.
  • Rozwój technologii hiperbarycznych.
  • Projektowanie, technologia, urządzenia, systemy i metody służące eksploracji, szacowaniu i pozyskiwaniu zasobów morskich i dna morza.
  • Projektowanie, technologia, urządzenia, systemy morskich i śródlądowych terminali paliw alternatywnych, w tym LNG.

III. Procesy i urządzenia wykorzystywane na potrzeby logistyki opartej o transport morski i śródlądowy

  • Systemy oraz technologie ICT monitorowania, integrowania, kontroli i zarządzania środkami transportu w ruchu wodnym, a także infrastrukturą transportową.
  • Systemy organizacji, nadzoru, nawigacji, e-nawigacji, wspierania decyzji, zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem żeglugi oraz transportu ładunków.
  • Systemy biernej i czynnej ochrony obiektów i infrastruktury morskiej.
  • Efektywne energetycznie technologie obsługi ładunków w portach morskich (np. rozmrażania wagonów z masówką).
  • Rozwój intermodalnych technologii transportowych w relacjach do/z portów.
  • Systemy i środowiska symulacyjne, wykorzystujące mieszaną lub rozszerzoną rzeczywistość jako metody sterowania środkami transportu wodnego.
  • Innowacje w sferze projektowania, budowy, zarządzania oraz eksploatacji portowych i rzecznych centrów logistycznych w globalnych łańcuchach dostaw

 

IV. NOWOCZESNE TECHNOLOGIE W PRZEMYŚLE POGŁĘBIARSKIM

  • Projektowanie oraz budowa specjalistycznych obiektów pływających wykorzystywanych do prac czerpalnych i hydrotechnicznych w portach i na torach podejściowych, w tym zastosowanie niskoemisyjnych systemów do zasilania i napędu pogłębiarek
  • Badania i projektowanie systemów monitoringu dna w czasie rzeczywistym podczas procesu pogłębiania.
  • Projektowanie i budowa autonomicznych jednostek hydrograficznych wykorzystujących systemy sonarowe, echosondy wielowiązkowe lub urządzenia do monitoringu ferromagnetycznego dna morskiego w tym do wykrywania wraków i niewybuchów.
  • Projektowanie i budowa urządzeń oraz systemów monitoringu brzegów z wykorzystaniem techniki dronowej, zwłaszcza celem ochrony brzegów morskich.
  • Projektowanie i budowa specjalistycznych stacji pośrednich oraz refulerów służących do odkładania urobku na lądzie, odbudowa ekosystemów i siedlisk przybrzeżnych.
  • Projektowanie i budowa nowatorskich, energooszczędnych systemów transportu osadów dla przemysłu pogłębiarskiego,w tym rozwój technologii pogłębiania injekcyjnego (water injection).
  • Projektowanie, badania i budowa jednostek pływających i ich osprzętu do układania kabli podwodnych.
  • Opracowanie i wdrożenie technologii pogłębiania, minimalizującej uwalnianie z dna Zalewu Wiślanego związków azotu i fosforu oraz innych toksycznych i ropopochodnych substancji.