Publikacje
Obserwując dynamikę zastosowania Bezzałogowych Statków Powietrznych (BSP) w samorządach terytorialnych w wielu państwach oraz wynikające z ich wykorzystania korzyści ekonomiczne, społeczne jak i środowiskowe, w szczególności zaś poprawę jakości usług publicznych, Ministerstwo Rozwoju opracowało Podręcznik „Jak kupować drony i usługi dronowe w zamówieniach publicznych”. Celem opracowania Podręcznika z jednej strony jest promocja zastosowania technologii BSP, a z drugiej wsparcie w procesie zakupowym w oparciu o nowelizację Prawa Zamówień Publicznych.
Decyzja o wykorzystaniu innowacyjnych narzędzi do świadczenia konwencjonalnych usług, szczególnie jeśli znajdujemy się w reżimie stosowania Ustawy Prawo Zamówień Publicznych, często może stanowić wyzwanie dla sektora publicznego. Niemniej początkowy wysiłek włożony we wdrożenie nowych technologii, w krótkim czasie, może przynieść wymierne korzyści ekonomiczne jak również satysfakcję z miana pioniera nowych rozwiązań.
W Podręczniku znajdą Państwo m.in. informacje takie jak:
- zasady użytkowania dronów w przestrzeni publicznej, zarówno w zakresie aktualnych przepisów jak i tych które mają wejść w życie, opierając zasady dotyczące używania dronów na kategorie w zależności od analizy ryzyka;
- kluczowe problemy związane z procesem zamówień usług lub dostaw technologii BSP (m.in. istotny aspekt zakazu formułowania opisu zamówienia w sposób, który mógłby ograniczać konkurencję, poprzez wskazanie konkretnych rozwiązań, znaków towarowych itp.)
- tryby wyboru zgodnie z nowym PZP
- szeroki zakres obszarów wykorzystujących usługi BSP w JST
Liczymy, że Podręcznik wesprze Państwa w decyzji co do wykorzystania bezzałogowych statków powietrznych, a jednocześnie będzie praktycznym narzędziem wspierającym wdrożenie.
Ciągly rozwój gospodarczy oraz rosnące zapotrzebowanie na żywność, energię, surowce i dobra konsumpcyjne przyczyniają się do rosnącej emisji gazów cieplarnianych oraz zwiększonej eksploatacji zasobów naturalnych. Wiąże się to także z rosnącą ilością generowanych odpadów oraz zwiększonym zanieczyszczeniem środowiska naturalnego. Konsumpcyjne podejście społeczeństwa nastawione na komfort klienta i łatwy dostęp do dóbr wymaga zmiany we wzorcach zachowań poprzez współpracę oraz podnoszenie świadomości producentów i konsumentów.
Wychodząc naprzeciw wyzwaniom związanym z rosnącą liczbą opakowań, Deloitte we współpracy z Ministerstwem Rozwoju i Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości opracował raport pn. Ekoporojektowanie opakowań - poradnik przedsiębiorcy.
Poradnik składa się z następujących elementów:
- Czym jest ekoprojektowanie?
- Główne zasady ekoprojektowania opakowań
- Korzyści ekoprojektowania
- Praktyczne zastosowanie ekoprojektowania
Poradnik do pobrania:
EkoprojektowanieOpakowan_PoradnikPrzedsibiorcy_101219.pdf2.79 MB
Na zlecenie Samorządu Województwa Podkarpackiego zostały opublikowane dwa raporty z monitorowania sytuacji w obszarach inteligentnych specjalizacji województwa podkarpackiego.
Raport obejmuje m.in. następujące tematy:
Innowacyjność województwa podkarpackiego na tle regionów UE
Innowacyjność województwa podkarpackiego na tle wybranych regionów benchmarkingowych
Innowacyjność województwa podkarpackiego na tle województw Polski
Rozwój inteligentnych specjalizacji województwa podkarpackiego
Serdecznie zachęcamy do lektury.
W grudniu 2019 r. Joint Research Center przy Komisji Europejskiej opublikował raport pn. Implementing Smart Specialisation: An analysis of practices across Europe, pokazujący, w jaki sposób wprowadzono podejście inteligentnej specjalizacji w wybranych regionach europejskich i Państwach Członkowskich, m.in. Grecji, Słoweni, Finlandii, Hiszpanii, Austrii i we Włoszech.
Raport uwzględnia analizę 35 przypadków wdrażania, wskazując trzy główne typy wyzwań, które decydenci polityczni starają się rozwiązać poprzez wdrożenie strategii inteligentnej specjalizacji:
- aktywne, ciągłe zaangażowanie interesariuszy w dialog w celu zapewnienia rozwoju innowacji w regionach,
- rozwój instrumentów polityki innowacyjnej w celu wspierania strukturalnej transformacji gospodarki na poziomie regionalnym i / lub krajowym,
- dążenie do internacjonalizacji gospodarki regionalnej / krajowej oraz pozycjonowanie w europejskich łańcuchach wartości.
W odniesieniu do wskazanych wyzwań raport wskazuje dobre praktyki, a także narzędzia, które zostały wykorzystane przez decydentów do zarządzania strategią inteligentnej specjalizacji.
Raport do pobrania znajduje się tu: Implementing Smart Specialisation: An analysis of practices across Europe1.07 MB
![]() |
Komisja Europejska opublikowała raport Wizja Przemysłu 2030 przygotowany przez grupę ekspertów.
Raport opisuje wyzwania jakie stoją przed krajami Europy, wskazuje możliwości rozwoju oraz opisuje działania jakie prowadzą do transformacji gospodarki europejskiej na wyższy poziom technologiczny, ekologiczny oraz socjalny.
Według opinii autorów Europa ma szansę zbudować swoją pozycję globalnego lidera przemysłu i zrównoważonego rozwoju w oparciu o przełomowe technologie, szacunek dla środowiska i bioróżnorodności, inwestycję w ludzi oraz budowanie europejskiej i globalnej współpracy.
Wszystkie kraje członkowskie UE tworzą politykę rozwoju gospodarczego w oparciu o inteligentne specjalizacje – warto korzystać z tych doświadczeń!
Aby ułatwić przedsiębiorcom i naukowcom, działającym w obszarze inteligentnych specjalizacji wymianę doświadczeń i podejmowanie wspólnych inicjatyw utworzona została unijna Platforma S3
Co to jest partnerstwo?
Partnerstwo to relacja pomiędzy niezależnymi podmiotami, wynikająca z ich przedsiębiorczej postawy rynkowej, oparta na wzajemnym zaufaniu, zaangażowaniu i odpowiedzialności stron, które zdecydowały się współpracować po to, aby efekty ich kooperacji stanowiły dla nich określoną korzyść i miały trwały charakter [Kiełtyka K., Zarządzanie zespołami projektowymi - kto jest kim w zarządzaniu projektem? (w:) Współczesne trendy w zarządzaniu projektami, Sołtysik M., Wesołowska M., (red.) Kraków 2016]
Celem partnerstw jest określenie wspólnych obszarów do inwestowania o wysokim potencjale gospodarczym i społecznym oraz zbudowanie łańcuchów kooperacji.
Korzyści dla podmiotów współdziałających w partnerstwach to tworzenie globalnych łańcuchów wartości (Global Value Chains - GVC). Dzięki budowaniu takich łańcuchów, unika się niepotrzebnego powielania inwestycji w różnych regionach europejskich, możliwe jest uniknięcie nadmiernej fragmentacji oraz wykorzystanie potencjału synergii kooperacji. Partnerstwa umożliwiają współpracę międzyregionalną oraz przynoszą korzyść regionom i każdemu z członków partnerstwa.
Do tej pory powstały 3 platformy tematyczne przy Komisji Europejskiej, zapewniające wiedzę specjalistyczną i możliwość nawiązywania kontaktów z partnerami przy realizacji wspólnych projektów:
1. PLATFORMA W DZIEDZINIE ENERGII
Wspiera regiony, które mają podobne lub komplementarne priorytety energetyczne w swoich strategiach inteligentnych specjalizacji, aby tworzyć konkretne projekty inwestycyjne. Mobilizacja zainteresowanych podmiotów gospodarczych i naukowych odbywa się poprzez ułatwianie tworzenia "partnerstw energetycznych", które oferują interaktywne i partycypacyjne areny współpracy międzyregionalnej. Partnerstwo energetyczne pomaga łączyć uzupełniające się mocne strony zainteresowanych podmiotów, wykorzystywać ich kompetencje w zakresie badań i innowacji, budować niezbędne zdolności badawcze, przezwyciężyć brak „masy krytycznej” i fragmentacji, uzyskać lepszy dostęp do globalnych łańcuchów wartości oraz wspierać współpracę inwestycyjną.
Platforma wspiera współpracę w następujących obszarach tematycznych:
- Bioenergia (Bioenergy)
- Morska energia odnawialna (Marine Renewable Energy)
- Inteligentne sieci (Smart Grids)
- Energia słoneczna (Solar Energy)
- Zrównoważone budynki (Sustainable Buildings)
2. PLATFORMA W DZIEDZINIE PRODUKCJI ROLNO-SPOŻYWCZEJ
Ma na celu wsparcie rozwoju wspólnych projektów inwestycyjnych poprzez zachęcanie do współpracy międzyregionalnej w obszarach tematycznych związanych z rolnictwem i żywnością. Za pośrednictwem platformy zainteresowane tą dziedziną podmioty mogą korzystać z nowych możliwości współpracy z partnerami z innych regionów.
Platforma wspiera współpracę w następujących obszarach tematycznych:
- Dywersyfikacja obszarów wiejskich i inteligentne destynacje rolno-spożywcze (Rural diversification and Smart Agri-Food destinations)
- Rolnictwo High-tech (High-tech farming)
- Publiczne żywienie jako siła napędowa zrównoważonego rozwoju, zdrowia i innowacji w łańcuchu rolno-spożywczym (Public Meal as a driver of sustainability, health and innovation in the agri-food chain)
- Jakość żywieniowa masowej gastronomii (Nutritional quality of mass catering)
- Identyfikowalność i duże zbiory danych (Traceability and big data)
- Inicjatywa pilotażowa Vanguard w zakresie biogospodarki - Agri-Food (Vanguard Initiative Bioeconomy Pilot - Agri-Food)
- Zrównoważony rozwój upraw polowych (Sustainable development of production field crops)
- Od pola do stołu (From farm to fork)
- Lepsze łańcuchy wartości żywności, bardziej odporne, przejrzyste i konkurencyjne (Better food value chains, more resilient, transparent and competitive)
- Stosowanie danych przestrzennych w produkcji żywności opartej na danych i tworzeniu polityki (Applying spatial data in data-driven food production and policy-making)
- Inteligentne systemy czujników dla obszaru rolno-spożywczego (Smart sensor systems 4 agri-food)
- Europejskie partnerstwo rolno-spożywcze w zakresie składników odżywczych (European Agri-Food Partnership on Nutritional Ingredients)
- Zaangażowanie konsumentów w innowacje w branży rolno-spożywczej (Consumer involvement in agri-food innovation)
3. PLATFORMA NA RZECZ MODERNIZACJI PRZEMYSŁU
Ma na celu wspieranie regionów UE zaangażowanych w tworzenie projektów inwestycyjnych w przemyśle z zastosowaniem podejścia oddolnego - realizowanego poprzez współpracę międzyregionalną, uczestnictwo w klastrach i zaangażowanie przemysłu. Założeniem partnerstw tematycznych w obszarze modernizacji przemysłu jest aktywny udział przedsiębiorstw przemysłowych i powiązanych organizacji biznesowych, takich jak klastry, a także instytucji badawcze, środowisk akademickich a nawet organizacji społeczeństwo obywatelskiego.
Platforma wspiera współpracę w następujących obszarach tematycznych:
- Zaawansowana produkcja energii (ADMA Energy - Advanced Manufacturing for Energy)
- Zaawansowane materiały na baterie (Advanced materials on batteries)
- Sztuczna inteligencja i interfejs człowieka (Artificial Intelligence and Human Machine Interface)
- Bio-ekonomia (Bio-economy)
- Chemikalia (Chemicals)
- Bezpieczeństwo cybernetyczne (Cybersecurity)
- Cyfryzacja i bezpieczeństwo w turystyce (Digitalisation and Safety for Tourism)
- Wydajna i zrównoważona produkcja (Efficient and Sustainable Manufacturing)
- Wysoka wydajność produkcji dzięki drukowaniu 3D (High Performance Production through 3D-Printing)
- Technologia medyczna (Medical technology)
- Nowe produkty z obsługą technologii Nano (New nano-enabled Products)
- Spersonalizowana medycyna (Personalised medicine)
- Fotonika (Photonics)
- Bezpieczna i zrównoważona mobilność (Safe and sustainable mobility)
- Inteligentne regionalne inwestycje w innowacje w dziedzinie tekstyliów (Smart Regional Investments in Textile Innovation)
- Integracja MŚP z przemysłem 4.0 (SME integration to Industry 4.0)
- Ekonomia społeczna (Social Economy)
- Sport
Trzy platformy tematyczne umożliwiają 145 regionom w całej Europie oraz poszczególnym krajom ścisłą współpracę w ramach 28 międzyregionalnych i transgranicznych partnerstw. Partnerstwa te wspierają regiony UE w promowaniu międzyregionalnej współpracy i wspólnych inwestycji oraz w radzeniu sobie z różnymi przeszkodami związanymi z wdrażaniem ich inteligentnych specjalizacji. Partnerstwa tematyczne obejmują aktywny udział organizacji biznesowych, instytucji badawczych, środowisk akademickich i organizacji społeczeństwa obywatelskiego.
Obecnie partnerstwa obejmują łącznie ponad 380 partnerów.
Polskie regiony zaangażowane są obecnie w obszary tematyczne:
- Bio-ekonomia: Międzyregionalna współpraca w zakresie innowacyjnego wykorzystania biomasy nieżywnościowej (Bio-economy: Interregional cooperation on innovative use of non-food Biomass) – region małopolski i łódzki
- Inteligentne regionalne inwestycje w innowacje w dziedzinie tekstyliów (Smart Regional Investments in Textile Innovation) – region łódzki
- Fotonika (Photonics) – region mazowiecki i lubelski
- Integracja MŚP z przemysłem 4.0 (SME integration to Industry 4.0) – region mazowiecki
- Chemikalia (Chemicals) – region mazowiecki
Podejmij współpracę nad projektem z partnerem zagranicznym!
Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii planuje podjąć działania, mające na celu zwiększenie współpracy polskich przedsiębiorców i ich zaangażowania w projekty ponadregionalne i międzynarodowe w obszarze regionalnych i krajowych inteligentnych specjalizacji poprzez realizację partnerstw tematycznych.
Wsparcie Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii obejmować będzie doradztwo i animację działań, zmierzających do wypracowania wspólnych projektów, rozwiązywania barier formalnych, a także będzie obejmować wsparcie logistyczne, związane z umożliwieniem udziału w spotkaniach, poświęconych tworzonym partnerstwom, inicjatywom i projektom.
Dokument opracowany w ramach projektu Interreg nt. doświadczeń z realizacji procesu przedsiębiorczego odkrywania w Europie - Framework Document Based on existing EDP Analyses and Regions ́Experiences „Beyond EDP”
W ramach projektu Interreg, uruchomionego w 2016 r., 11 partnerów z 9 Państw Członkowskich UE wymienia się pierwszymi doświadczeniami z realizacji procesu przedsiębiorczego odkrywania. Każdy z regionów zaprezentował także przykłady dobrych praktyk z realizowanych działań.
http://s3platform.jrc.ec.europa.eu/documents/20182/196760/Framework+Document/cb400189-e219-4b01-9f80-1b91ef0cd4e9 - raport
http://s3platform.jrc.ec.europa.eu/documents/20182/196760/Appendix+FW+Document+on+EDP/419ff13a-8aef-4476-84dd-63bc0ac6fc1d - dobre praktyki z regionów
1. Raport Banku Światowego, opracowany na zlecenie Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii: W kierunku innowacyjnej Polski: Proces przedsiębiorczego odkrywania i analiza potrzeb przedsiębiorstw w Polsce
Raport opracowany w latach 2014-2015 przez Bank Światowy na zlecenie Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii (dawne Ministerstwo Gospodarki) miał na celu wypracowanie rekomendacji w zakresie działań podejmowanych na rzecz procesu przedsiębiorczego odkrywania. Projekt pilotażowy prowadzony był w woj. dolnośląskim, śląskim, świętokrzyskim i zachodniopomorskim. Wyniki projektu wykorzystywane są przez MPiT i PARP w działaniach, zmierzających do aktualizacji i wyłaniania nowych inteligentnych specjalizacji, rozwijanie inicjatyw projektowych oraz animowanie współpracy między przedsiębiorcami i naukowcami.
RIS 3 Guide – Przewodnik Komisji Europejskiej do tworzenia strategii inteligentnych specjalizacji w ramach perspektywy finansowej 2014-2020
Komisja Europejska opublikowała w 2013 r. przewodnik dla przedstawicieli administracji publicznej, odpowiedzialnej za tworzenie strategii inteligentnych specjalizacji, zawierający wytyczne w zakresie projektowania, wdrażania i monitorowania inteligentnych specjalizacji. Przewodnik obejmuje elementy niezbędne do realizacji (m.in. zapewnienie aktywnego udziału przedstawicieli biznesu i nauki w procesie definiowania inteligentnych specjalizacji, zapewnienie efektywnego systemu monitorowania), aby Państwa Członkowskie i regiony wypełniły warunek ex-ante dla uruchomienia środków finansowych dla CT 1 – Wzmacnianie badań naukowych, rozwoju technologicznego i innowacji.